Palaa sanaston etusivulle

Seurakuntavaalit

Valtakunnallisissa seurakuntavaaleissa valitaan seurakunnille luottamushenkilöt, joita on yhteensä noin 9 000. Vaalit järjestetään joka neljäs vuosi marraskuussa. Seuraavan kerran seurakuntavaalit järjestetään vuonna 2026.

Luottamushenkilö on seurakunnan työntekijän yhteistyökumppani ja seurakuntalaisten edustaja päätöksenteossa.

Taloudellisesti itsenäisessä seurakunnassa vaaleilla valitaan kirkkovaltuuston jäsenet. Kirkkovaltuusto on seurakunnan tai seurakuntayhtymän ylin päättävä elin. Seurakuntayhtymässä järjestetään kahdet vaalit: yhtymän jäsenseurakunnille valitaan seurakuntaneuvostot ja yhtymälle yhteinen kirkkovaltuusto.

Luottamushenkilöt päättävät seurakunnan toiminnan linjoista, kirkollisveroprosentista ja talousarviosta eli siitä, mihin kirkollisverorahoja käytetään. Luottamushenkilöt valitsevat seurakunnan viranhaltijat, kuten esimerkiksi seurakuntapapitkanttorit ja diakoniatyöntekijät.

Vaaleissa voivat äänestää kaikki viimeistään ensimmäisenä vaalipäivänä 16 vuotta täyttäneet seurakunnan jäsenet. Ensimmäisen kerran 16-vuotiaat saivat äänestää vuoden 2010 seurakuntavaaleissa. Seurakuntavaaleissa ehdolle voi asettua seurakunnan 18 vuotta täyttäneet konfirmoidut jäsenet.

Seurakuntavaalit
Seurakuntien päätöksenteko